11 November, 2011

Bila Sudah Hilang ...


Aku sebenarnya selalu mendegar berita kematian tetapi berita pakcik ku (abg sulung abah) meninggal dunia pada 09/11/11 yang lepas sgt terasa dijiwa. Aku mendapat panggilan telefon sepupuku, Min lebih kurang jam 3:00 ptg waktu itu..aku seperti tak percaya sehinggakan aku bertanya berulang kali..betulkah?betulkah?ku ingat sepupuku Min main2 je..(tapi mana mungkin hal kematian dibuat main... Bila sepupuku seorang lagi, abg Man telefon beritahu perkara yg sama barulah aku benar2 percaya..lalu baru ku telefon abahku, aku mencari2 perkataan yg sesuai kerana takut abahku terkejut..(abahku ade sakit jantung..sbb tu sepupu pn xberani bgtau sendiri)

Aku tak tunggu lama..aku terus minta izin bos ku untuk pulang. Terus aku memandu balik ke rumah..sepanjang perjalanan fikiran ku agak kurang waras..mana entah melayang.nasib baik tak langgar divider jalan kat highway shah alam.nanti tak pasal2 org kena jenguk aku pulak! ahh memang kusut time tu.aku teringat tentang arwah pakcik masa tu.memori berputar2 dalam kepala.

Sampai dirumah,kami berkemas2 barang..angah pn nk ikut jadi ambil dia dulu kat kelana jaya pastu baru pegi kuala kangsar..punyalah jam sbb lebih kurang kul 6ptg kami lum lepas KL lagi..masa tu ku lihat abahku xsenang duduk..dia nk drive walaupun banyak kali ku offer..aku faham perasaan abah..masa tu abah shoot 150-180 km/j..mmg laju...masa otw balik..aku pulak asyik teringatkn arwah pakcik ku..

aku sedikit terkilan sbb raya tahun ni mmg aku tak balik kuala sbb kena anta adikku,masuk belaja UTM..sbb 2thn berturut yg lepas aku balik walaupn sorang2..arwah pernah suruh bila next time balik tidur rumah dia pulak..tapi xberkesempatan..sebelum ni abahku selalu suruh telefon arwah pkcik ku ni..tapi aku hanya buat sekali sekala (menyesal pun tak guna kn!!)sbb masa tu aku pikir takpe..masih ada banyak masa lagi..esok pon boleh...(sekarang...esok pun dah tiada lagi..)Arwah pakcik ku mmg baik orangnya..orangnya suka tersenyum..ambil berat org lain..suka tolong orang..pemurah..kalau nak cerita banyak lagi..tapi apa gunanya kalau aku cerita sekarang..orangnya sudah pergi..(aku mula menyalahkan diri..)


Bila abah shoot 180km/j sepupuku mula tanya2 kitorang da smpai mana sbb jenazah nk dibawa ke kubur..abahku mula kurang senang..ahh banyak betul dugaan nk sampai..minyak time tu la nak abis..jalan jam..ade tereler gas slow gile kt depan..terus je kami shoot g kubur masa tu..sampai2 je org tgh baca talkin..(tak terduduk ko time tu) time tu da tecengang2 la kami kat belakang..aku tgk abah..abah terdiam..kami pun diam..org baca doa.kami tadah tangan..aku tgk abah lagi..abah duduk sorang2..aku tahu abah sedih..tak sempat tgk abangnya..

Abis doa,kami salam2 ngan sedara-mara kat situ..abahku peluk abangnya yg no.2..abah menangis seperti meraung..pertama kali ku lihat abah menangis seperti itu..aku lihat makwe (isteri pakwe,isteri arwah pakcik ku) dia seperti longlai..kakinya seperti tak bertulang..dia perlu dipapah untuk bangun dan berjalan..melihatkan makcik yg begitu aku tahu emosinya pasti terjelepok..mana kan tidak..sepanjang hayat arwah, aku tak pikir dia melayannya dgn baik..mungkin dia menyesal kerana itu..(seperi kata abahku..dia pastinya menyesal tak sudah..) tapi nak menyesal pun dah tak guna kan?! kalau buka cerita satu persatu pastinya makcik ku ni nampak buruk..tapi biarlah itu menjadi sejarah..pakcik ku dah tiada..aku harap dia dapat pengajarannya..

Semalam sebelum pulang ke rumah kami pergi melawat kubur arwah lagi..petang itu sgt damai..kawasan kubur pn redup..setelah sedekahkan AL-FATIHAH..aku seperti bercakap2 dgn kubur arwah..aku pegang pokok kecil yg ditanam.. "Pakwe, along dtg..maaf dtg lambat.." dgn xsemena2 angin kuat berhembus beberapa saat pastu keadaan tenang semula..seperti ada yang lalu disitu.. (munkin roh arwah pakcik ku ada kat situ..aku senyum..aku gembira..ahh..biarlah korang nk pikir apa pn..aku pasti roh pkcik ku tahu aku ada kat situ..dia dengar apa yg aku ckp..)

Walaupun ada kekesalan di hati aku..tapi aku berazam untuk tidak lupa mendoakan pakcik ku disini..AL-FATIHAH..Semoga dia ditempatkan di kalangan org yg beriman..Amin..

Jadi kwn2..korang hargailah masa yg korang ada ngan orang tersayang cm ibubapa..famili..sebab jgn jadi macam aku.. BILA SUDAH HILANG ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku hargai setiap kata-katamu..terima kasih ^-^