03 November, 2011

kEMbaLi .....


hi..da lama rasanya tak update blog..tiada cerita menarik untuk dikongsi bersama..begitula.. tapi..seorang teman tiba2 mengingatkan tentang 'puisi2' yg aku tulis..
(sebenarnya bukanlah puisi bg ku..cuma itu adalah luahan hatiku..aku suka menulis apa yg ku rasa sejak kecil lg..semasa belasan tahun ku akif menulis bg menenangkan jiwa..)

lalu, selepas membuka fail2 lama..aku memutuskan untuk update blog ini dgn 'luahan2 hatiku yang sudah berusia sedekad itu..

setiap luahan hatiku itu ada ceritanya..kali ni aku nak berkongsi luahan hati ku yg pertama..

Tajuknya 'KERUSI KAYU TUA..' luahan hati ini aku buat khusus buat arwah atuk ku..ku agak rapat dgn atuk semasa kecil..atuk gemar membawaku berjalan sekitar kampung..ronda2 dgn motor tua nya..aku suka..apatah lagi duduk di raga depan..teman datuk memetik petai..atuk yg selalu menemani ku sekiranya ku ingin mkn rambutan..waktu kecil aku mmg suka panjat pokok..mkn buah diatas dan cmpak kulitnya di bawah..hanya atuk yg saba melayan kerenahku yg masih belum bersekolah waktu itu..tapi bermanja dgn datuk tidaklah lama..tidak silap, umurku 5 @ 6 tahun atuk meninggal..tapi aku tak pernah lupakan atuk..jadi setiap kali pulang beraya ke kampung, pastinya aku akan merindui atuk..

Luahan hati ku dibawah ini aku tulis pada 05/05/02, 5PM sewaktu usia aku 17tahun..entah mengapa aku sgt merindui atuk ku ketika itu walaupun atuk telah pergi lebih sedekad..aku tahu mengapa..ini kerana atuk sentiasa hidup di dalam hatiku..

~~~* KERUSI KAYU TUA *~~~

Dahulu,
Kerusi kayu tua milik datuk
letaknya disitu
sudut rumah dibalik jendela..

Dahulu,
Kerusi kayu tua milik datuk
berpenghuni duduknya
merenung setia diluar jendela..

Dahulu,
Kerusi kayu tua milik datuk
setia berpenghuni ketuanan yang sama
mengolah memori suka dan hiba..

Sekarang,
Kerusi kayu tua milik datuk
tidak berpenghuni lagi
hanya debu yang setia mengisi waktu
menemani jendela terkatup kaku
meninggalkan memori semalam
terpalit hiba bersama kecewa
kerusi kayu tua milik datuk
hanya tinggal nama
menangisi datuk yang telah TIADA ..

(saya sayang dan merindui datuk..AL-FATIHAH)


-Nor Aziha Shahriman-


*Attention*
U may share but please do not copying without permission ..tq ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku hargai setiap kata-katamu..terima kasih ^-^