29 November, 2011

Sepi Sebuah Pusara..

Perlahan kaki melangkah
Melepasi pagar besi separuh condong ke tanah
Pusara-pusara yang tak tersusun aturnya
Nesan-nesan yang kelihatan uzur
Ada yang kelabu kuning
Ada yang hampir ditelan bumi
Ada yang bukan ditempatnya
Ini petunjuk kuburan lama ..

Biar berapa usia pusara-pusara ini
Inilah bukti janji Tuhan
Setiap makhluk Hidup pasti akan Mati
Buka matamu yang terjaga
Biarkan akalmu berkerja
Lihatlah olehmu jiwa-jiwa yang tertanam didalam sana
Mereka dulu nyata seperti kita
Sekarang terpisah oleh ruang yang berbeza
Nasib entah kan sama ..

Aku menulis untuk aku
Aku menulis untuk kita
Aku menulis untuk semua yang sudi
Betapa kita selalu terlupa
Hidup ini pinjaman
Dunia ini sementara
Tiada lagi kesangsian
Pastinya akan pulang pada yang Abadi ..

Senyap sunyi pusara
Bererti tenangkah disana
Amalan sebelah kanan beratkah
Amalan sebelah kiri ringankah
Kadang terlupa Tuhan pasti menghitung
Yang Maha Adil telus penghakiman-Nya
Mustahil manusia-manusia keparat terlepas
Biarpun didunia dia selalu berlari bebas ..

Betapa jiwa-jiwa itu terasing
didunia sebelah sana
Terkambus dalam tanah yang sama warna
Nesan diukir bersama nama bonda dan bukan yang lain pastinya
Tiada lagi pangkatmu yang diberi manusia
Yang ada hanya bantal nesan terpacak dua
Tilam tanah yang kadang kering kadang basah
Jika beruntung, mungkin ada kelambu pohon
yang meredupi rumahmu yang sekangkang kera
Adakah itu saatnya kau akan sedar
Sepinya sebuah pusara ...

P/S: ini aku tulis selepas pulang melawat kubur arwah pakcik ..betapa perasaan berada dikuburan itu bagus..kerana kekadang aku seperti kamu..terlupa pada perjalanan yang pasti ..


*Attention*
U may share but please do not copying without permission ..tq ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku hargai setiap kata-katamu..terima kasih ^-^