26 September, 2012

Keajaiban Madu @ The Miracle of Honey

nampak sedap madu ni kan..nyummy~! ^^

Kebelakangan ni specially malam2 sebelum masuk tido..aku sgt suka minum madu campur perahan lemon..pastu suam2..pergh..mmg nikmat..(pegang gelas ala2 iklan nescafe kt tb)..kalau tak percaya cubela..gerenti pastu tiap2 mlm nak minum madu + lemon..camne nk ckp ek.. it is very refreshing ...(hah! that's the word ..amboih..speaking lak.ahaks!)..

Ini semua gara2 aku demam dan batuk tak henti masa puasa.. after seen my scary coughing throughout the day in the office (mmg tahap batuk nk kuar anak tekak ngan isi perut la..) and my big boss has suggested this .. 
"Nor..what happen to you..why not before u go to bed tonight..u make urself a cup of lukewarm water (air suam la..) and add-in honey + lemon..? "  (jgn terkejut la..bdk2 opis mmg pggil aku 'nor' wlaupun aku rase sgt xpadan kot dgn diriku ni..har har har har..)

Lepas tu mmg aku minum tiap malam la..after a week later..aku da elok batuk da..Alhamdulillah..sume kuasa Allah kan..apalagi masa raya aku dapatla balun lemang rendang ..kikiki.. Masa tu No Turning Back Beb ...memang tiap2 mlm minum madu..tapi aku mmg perasan la..sejak minum madu ni..senang nak tidur.. tapi lemon kire mahal la..dun wori..other alternative..u can use lime / limau nipis..

Wah memang lepas tu rajin aku tanya miss Google la kan..banyak pasal madu / honey .. byk juge kebaikan madu ..tapi baru2 ni aku de terbaca kat: acne skin site http://www.acneskinsite.com/honey-powerful/ 

Memang menarik tertarik dengan website tersebut..ada sangat banyak artikel mengenai tips2 ..penawar semulajadi..resepi sihat..dan produk2 penjagaan kulit .. one of the article which make me interested is "Honey is Powerful " (kebetulan lak tengah ketagih madu la katakn..haha..)

Oklah..oleh sebab website ni in English kan..i would like to share with you the content of the article i've read in Malay..so it won't be redundant right..? (please do not expected me to translate it one by one word..i'll explain from my understanding ya!  ^-^ )



HONEY IS POWERFULL


1) Pelembap Yang Berkesan
 Madu terkenal sebagai pelembap yang berkesan dalam membantu kulit anda sentiasa lembap lebih lama berbanding kebanyakan creams dan lotion di pasaran dan tanpa meninggalkan sebarang kesan negatif.


2) Melindungi Kulit
Madu melindungi kulit daripada rosak dan bertindak sebagai perlindungan terhadap faktor2 luaran seperti persekitaran yg kotor atau pendedahan terlampau kepada cahaya matahari. Madu sememangnya tidak boleh menghalang kesan cahaya matahari tetapi ianya boleh mengurangkan kesan nya..


3) Mempercepatkan penyembuhan
Madu mempercepatkan penyembuhan pada permukaan dan dalaman kulit, mengurangkan kesan kerosakan kulit dengan cepat dan membantu kulit kelihatan baik dgn cepat berbanding produk lain..




4) Nutrien Tambahan
Madu adalah salah satu cara yg berkesan untuk menambah nutrien tambahan pada kulit. Makan makanan yg berkhasiat salah satu cara untuk mendapatkan nutrien tambahan tetapi madu mempunyai nutrien2 yg seimbang yg boleh membantu kulit anda menjadi lebih sihat dlm masa yg singkat..



5) Sebagai Anti-Bakteria
Madu boleh membantu kulit anda melawan bakteria yg dtg dr dalam dan luar tubuh termasuk kulit seperti jerawat. Madu berupaya memberi perlindungan yg baik terhadap semua jenis bakteria.



6) Anti-Oksida
 Madu mempunyai antioksida yg tingi yg membantu untuk melambatkan kesan penuaan.




wah..banyak kan benefit madu ni..tunggu ape lagi ...dapatkan madu sekarang ...  ^_~







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku hargai setiap kata-katamu..terima kasih ^-^