03 November, 2011

~* GADIS SENJA *~



'Luahan Hati' ini ku buat semasa ku belasan tahun..ceritanya begini..

semasa aku bercuti bersama keluarga di Mersing, Johor..aku berjalan-jalan di pesisir pantai beseorangan..pandangan waktu itu amat mengasyikkan..langit warna jingga..angin sepoi-sepoi..burung berterbangan ..kaki ku di gigit saki-baki ombak..

Hah! ku pejamkan mata seketika sambil menikmati deru ombak yang mendamaikan jiwa.. bila ku buka saja mata ku terpandangkan seorang gadis berdiri berseorangan di celahan batu-batu besar..jauh menungnya..pandangan nya tajam melihat laut..entah mana tembusnya ..dari caranya ku lihat dia seperti sedang bersedih..mungkin aku seorang perempuan walaupun aku masih hingusan waktu itu..entah mengapa aku seperti memahami dirinya sedangkan langsung tidak ku kenali empunya diri ..sesekali ku lihat dia merenung pasir putih yang di kuis-kuis hujung jari kaki.. Ku dedikasi 'Luahan Hati' ini buat si gadis itu..ku tidak tahu namanya..oleh sebab itu ku namakan 'Gadis Senja ...'


~~~* GADIS SENJA *~~~

Tika camar berlenggang pulang,
Melayang ke langit senja,
Laut pasang ombak menghempas,
Secolek bayu mencuit dedaunan,
Pasir putih makin kelam sinarnya,
Pemburu lautan dalam kembali sauh terlabuh ..

Namun di hujung sana tiada bertepi,
Terlihat gadis tidak berteman,
Berdiri setia berlagu hiba,
Merenung gelisah ke langit senja,
Menanti siapa tak kunjung tiba,
Terukir resah bersama bayu,
Tercalit hampa lukisan hati,
Namun gadis senja tetap disitu,
Kaku setia tegak berdiri,
Sebenar ribut gelodak hati,
Melihat sinar itu pergi,
Melihat senja hampir mati,
Langkah pergi jua dia,
Terasa diri tidak diundang,
Bukan jemputan di langit malam,
Biarpun resah di simpul mati,
Hampa tetap terjulur jua,
Semakin jauh dia melangkah,
Kerna gadis senja hanya setia pada si senja ..


-Nor Aziha Shahriman-

*Attention*
U may share but please do not copying without permission ..tq ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku hargai setiap kata-katamu..terima kasih ^-^