03 November, 2011

Mengimbau Memori Semalam ..


'Luahan Hati' selepas ini ditulis sebelum aku menduduki exam SPM..jadi perasaan sedih itu ada..kerana kebetulan aku tinggal kat asrama selama 5 tahun jadi hubungan dengan kawan2 dikira rapat..sedih sama..gembira sama..makan maggi dlm gayung pagi2 buta disebabkan lapar..haha..bila mahu diingat satu persatu tak mungkin cukup ..jadi perkara2 sperti ini membuat kami mengerti sesama sendiri..biarpun rapat bagaimana pun, kami pasti berpisah juga..kata org,setiap pertemuan pasti ada perpisahan..oleh sbb itu bila sebelum SPM bermula, perasaan aku mula berbaur..gembira, takut, gelisah..semua pun ada..

jadi untuk meluahkan isi hati, aku tuliskan Luahan Hati ini sebab mengenangkan mungkin ada nnt rakan2 yang akan ke luar negara..aku pernah hantar ini pada majalah tahunan yayasan selangor..alhamdulillah ada keluar pada edisi 2002..

aku dedikasi kan Luahan Hati ini pada kawan2 yang sama di ATPN'02 di kampung Pandan dulu..28/08/2002

~~~* WARKAH PERANTAU *~~~

Duduk-duduk begini,
teringat kampung halaman,
yang jauh ku tinggalkan ..

Kelmarin,
berpaling aku dari lembah bermakna itu,
dilepaskan kerabat bersama tali kerelaan,
tangisan milik ibu dan iringan doa dari bapa ..

Hari itu,
aku melangkah seorang,
namun laungan orang-orangku,
yang bergema di sudut harapan,
bagai baraan di Antartika ..

'biar gentar sedikit, berpatah balik tidak sekali'
kalimah itu ku curi dari bapa,
ku pikul di bahu kecil ini,
yang punya besar angan,
agar orang-orangku tersedar,
tersentak dari lamunan semalam,
terjaga dari dengkuran panjang ..

Semalam,
ku terima bingkisan rindu dari ibu,
disaluti sisa-sisa kesal,
kerana orang-orangku sudah menderhaka,
leka diulit kesenangan yang secangkir,
mudah lupa dengan gula-gula sebalang ..

Luka hati,
berdarah bernanah berkudis,
gara-gara impian menakluk bulan di balik awan,
mengharap mendungkan berarak ..

Hari ini,
baru ku genggam baraan harapan,
segulung ilmu buat orang-orangku,
merembes kekalutan di tempat orang ..

Aku akan pulang,
menyambut panggilan rindu untukku,
lambaian nyiur menanti hadirku,
bersama orang-orangku yang kepingin ilmu ..

Ini janjiku,
setiap kata ku kota,
cuma kesabaran yang ku tagih,
sampai disini,
Warkah Perantau ...


-Nor Aziha Shahriman-

*Attention*
U may share but please do not copying without permission ..tq ..  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku hargai setiap kata-katamu..terima kasih ^-^